Реалії життя

Тарифні афери: на Київщині деруть подвійну ціну за воду

Лише за рік нова влада, окрім іншого, різко підвищила тарифи для населення на комунальні послуги, зокрема: на газ, електроенергію, теплопостачання, гарячу і холодну воду. А з 1-го червня на 45% підскочили тарифи на житлово-комунальні послуги. Неконтрольоване зростання тарифів відбувається під модним гаслом приведення їх до економічно обґрунтованих витрат, хоча такого поняття де-юре не існує. Чи справді витрати на послуги обґрунтовані, є сумніви, зате очевидна їх погана якість і неповнота. Чому, наприклад, тариф на воду у Кривому Розі 1,37 грн повністю покриває витрати на послугу, а в Білій Церкві цей тариф удвічі вищий? Воду там беруть зі степової річки Інгулець, місто розтягнуте на півсотні кілометрів, а у нас вода майже в хаті і місто компактне.

Доповідаючи про нинішню ситуацію з тарифами на екстреному засіданні Кабміну України та спілкуючись зі ЗМІ, голова Держфінінспекції П. Андрєєв висловив на підставі масових перевірок офіційну позицію, що нині існуючі тарифи на житлово-комунальні послуги є корупційними, кримінальними і незаконно підвищеними щонайменше вдвічі. У Київській області тарифи одні з найвищих в Україні, згадали і Білу Церкву.
Цікаво, що на ці корупційні тарифи дають добро державні чиновники Київської області з контролю за цінами й інші.
Чиновники вирішують, а громадяни змушені тратити двічі. Спочатку за завищеними тарифами, вдруге – з бюджету (теж з кишені громадян) у вигляді так званої компенсації різниці між діючими і економічно обґрунтованими тарифами. Білоцерківська тепломережа отримала 35 млн грн компенсації, а компаніям (олігархам) списано 24,6 млрд грн якихось боргів. Жирують хлопці.
Проаналізувавши ситуацію з тарифами у нашому місті і зокрема рішення міськвиконкому про їх підвищення аж на 45%, я виніс на розгляд сесії проект про його скасування як передчасного і такого, що суперечить нормам права і моралі. При цьому отримав супротив. Щоб хоч якось вийти із цієї неприємної для владного режиму ситуації, створили депутатську комісію – місцеву, обласну (певно, за участю чиновників, які «освячували» беззаконня), кажуть, що тарифами займається навіть міліція. Сміх та й годі. Народ відволікають балачками, а він... уже платить за завищеними тарифами.
Тарифи підняли, але громадян, як того вимагає п. 1.2. ст. 20  Закону «Про житлово-комунальні послуги», про це не поінформували. Проігнорували постанову Кабміну України № 529 від 20.05.09 р. «Про порядок формування тарифів».
Згідно з п. 2 постанови мали б донести ґрунтовний розрахунок тарифів до відома споживачів шляхом проведення громадських слухань у кожному будинку. Не довели. Незаперечна всім відома істина: відносини надавача і користувача послуг відбуваються лише на підставі угоди. Ст. 26 Закону «Про житлово-комунальні послуги» чітко визначає умови договору, вичерпний перелік послуг, тарифи та їх складову, загальну вартість. Громадян змушують платити, не уклавши угоди. Беззаконня незаперечне. Приймаючи рішення про суттєве підвищення тарифів, виконком мав би покластися не на калькуляцію постачальників послуг, а провести незалежний фінансовий аудит витрат комунального підприємства і узгодити рішення із законом.
Суперечить закону тариф на обслуговування прибуткової території, бо не виконано прибудинкове землевідведення. Люди платять за чужі гаражі, якими не користуються…
Громадяни платять за послуги, які не надаються частково. Із 30 послуг, які значаться в переліку (більшість жителів про них не знає), фактично надається набагато менше. Чи скрізь проводиться щоденне вологе прибирання сходових маршів і майданчиків, вестибюлів та їх регулярне миття, підмітання горищ, підвалів?
Якщо внутрібудинкові системи обслуговуються, то чому вони занехаяні?
Чому у під’їздах нема світла і не проводиться ремонт?
Мешканці сплачують послуги столярів і теслярів, але вікна в під’їздах не зачиняються навіть узимку. Добре, що мешканці за свій рахунок замінили двері в під’їздах та вікна в квартирах.
Лічильники, як того вимагає закон і логіка, мав би встановлювати, брати на баланс і обслуговувати, як це впроваджено в електромережі, надавач послуг. Фактично навіть будинкові лічильники купує і обслуговує споживач. 60 гривень за перевірку лічильника, а в деяких квартирах їх аж 5, чи не забагато? Відверту несправедливість впроваджено при обліку тепла, яке вимірюють у квадратних метрах.
Приймаючи рішення про підвищення тарифів, міськвиконком не врахував норми Закону «Про житлово-комунальні послуги», якою передбачено такі критерії формування тарифів: доступність, соціальні гарантії, випередження росту доходів порівняно з ростом тарифів. За рік тарифи для населення суттєво підвищили на всі види комунальних послуг. Для більшості громадян, з яких 66% на межі бідності (згідно зі статистикою), а 26% за межею, – тарифний тягар став непосильним, нестерпним. Пенсії і зарплати фактично не змінилися, безробіття зросло, ціни, насамперед на харчі, подвоїлися, інфляція галопує. Зарплати і пенсії на коефіцієнт інфляції індексувати не поспішають.
Тарифну політику нинішнього владного режиму спрямовано на збагачення багатих за рахунок збідніння решти населення.
Замість наведення порядку в житлово-комунальному господарстві піднімають тарифи, використовуючи при цьому монопольне становище надавачів послуг і неадекватність реакції не обізнаних у законах громадян. Нас змушують взагалі відмовитися від житлово-комунальних послуг, мовляв, це справа споживача, при цьому імітуються якісь рішення. На сесії міськради було прийнято рішення щодо оптимізації комунального господарства, зменшення витрат, зниження тарифів. А тарифи не тільки не зменшили, а різко підняли. Я вважаю, що громада ще не висловила своєї думки щодо посилення тарифного навантаження. Очевидно, рішення виконкому № 178 від 26 квітня 2011 р. необхідно скасувати.

Микола БОНДАРЕНКО

Яндекс.Метрика
.Metrika counter -->